I februari 1893 var det så kallt att flera ångfartyg blev infrusna i Ystads hamn. Maskinmästarna och två av styrmännen gjorde då dessa två skulpturer i snö på skeppsbron. Enligt Ystads Allehanda hade båda skulpturerna ”en kollektlåda med bön om en skärv till nödlidande och arbetslöse”. På bara några dagar fick man in 313,50 kronor, som delades mellan de nödlidande i Ystad och i Lappland.
Skeppsbron på 1860-talet. Här lade postjakterna från Stralsund till. Posten från kontinenten transporterades sedan vidare från Ystad landvägen.
Ångfartyg på ingång i Ystads hamn; det är på väg att passera den yttre fyren.
Troligen är bilden från 1880-talet, möjligen 1890-talet.
Segel- och ångfartyg vid Ystads hamn, någon gång på 1880-talet. En viktig del av Ystads framväxt har varit sjötrafiken över Östersjön.
Ystads nya fyrtorn fick flyttas 1866, eftersom det skymdes av ett godsmagasin på den nybyggda bangården. Tornet lyftes upp på en vagn som rullades på utlagda spår.
Varmbadhuset vid Sjöpromenaden invigdes den 6 november 1867. Byggnaden var av trä, och byggdes senare om i tegel. Fotograferad mellan 1867 och 1874.
Stora kallbadhuset låg väster om hamnen. Det invigdes sommaren 1887. Nyårsaftonen 1904 raserades det av storm och högvatten.
Utsikt från Tullhuset över stationsområdet i slutet av 1800-talet. Eftersom Ystads station kunde ha blivit Sveriges järnvägsport mot kontinenten byggdes en pampig banhall.
Ystads station med banhallen mot väster
Banhallen mot väster, 1896. En godsvagn på tåget som skall gå till Eslöv lastas. Lokföraren och eldaren står beredda för avfärd i ånglokets förarhytt.